Van kaaskop naar HardRocker

17 januari 2019 - Rapid City, South Dakota, Verenigde Staten

HardRocker? Ik hoor ik je denken; wat doet ze precies in Amerika? Ja, ik studeer gewoon en ga er naar school! De studenten aan colleges in Amerika hebben een bijnaam die samenhangt met de sportteams van de universiteit en mij geval is dat HardRocker met als mascotte Grubby the Miner.  In Nederland hebben we dit soort gekkigheid niet, maar ga je gewoon naar school en als je sporten leuk vind doe je dat maar buiten school om.  Tijdens alle eerste lessen wordt er medegedeeld dat het geen probleem is dat je lessen mist door (officiële) wedstrijden en mag je ook tentamens missen met deze reden. Dit is een van de dingen die belangrijk is in het land van groot, groter, grootst!

Daarnaast heb je natuurlijk de auto's, een lief klein boodschappen autootje heb ik nog niet gezien. Dit zou ook gevaarlijk zijn omdat niemand je ziet, de gemiddelde auto is rond de 1.80m hoog . Wel heeft iedereen een auto omdat alles ver van elkaar af ligt, aan een fiets heb je niet zo veel hierdoor. Gelukkig heeft mijn huisgenoot, Madison, een auto, weliswaar met een mooie deuk erin (zou dit komen doordat je vanaf je 15e al in een auto mag stappen zonder rijlessen?)  Ondanks die deuk is het zeer handig om boodschappen te doen. Boodschappen doen is trouwens ook erg apart, vooral in Walmart. Walmart is een winkel beetje te vergelijken met een supermarche in Frankrijk alleen dan nog groter en ze hebben er alles. Van auto onderdelen tot kleding en van eten tot sportspullen. Omdat in het appartement alleen een bed, kast en bureau aanwezig waren heb ik er al dankbaar gebruik van gemaakt. Beddenspul, borden, lampen ed allemaal daar gekocht. Ook verkopen ze er drinkverpakkingen met een inhoud van 5 gallon (ong. 20 liter) en lopen/rijden er de meest rare mensen rond, cowboys, mensen in pyjama en hele dikke mensen die rondrijden in een karretje omdat ze anders niet meer buiten komen!

Genoeg over Amerika als land, ik ga natuurlijk ook naar school zoals ik al aangaf. School is goed te doen, wel is het wennen dat ze voor de verschillende soorten vakken andere gebouwen hebben. Je bent dus veel aan het wandelen/glibberen want het vriest hier eigenlijk de hele dag. Ook zijn de lessen maar 50 minuten dus ze zijn zo om, en heb je 10 minuten om je jas, muts en handschoenen aan te trekken en naar je nieuwe les te schaatsen. Verder lijk ik vrij intelligent in sommige klassen omdat mijn klasgenoten voor het eerst met millimeters en kilogrammen werken. Maar in andere klassen snap ik er weer minder van omdat ik de Nederlandse termen heb geleerd en die niet overeen komen met de Engelse, dus dat is wel omschakelen. Gelukkig zijn alle klasgenoten erg aardig, willen ze graag helpen en willen ze allemaal graag weten waar ik vandaan kom door mijn gekke accent.

Ik hoop dat jullie een beetje een idee hebben gekregen hoe het er een beetje aantoe gaat in Amerika. Ik zal proberen om het een beetje bij te houden en af en toe wat te plaatsen. En zoals ze hier zeggen:

Howdie,

Jolien

1. Danny Franken (PE):
    18 januari 2019
    Leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt! veel geluk Jolien!

Ik heb je blog tussen mijn start tabbladen gezet!
  2. Marieke:
    18 januari 2019
    Hahah dat stukje over de auto's en Walmart, alle vooroordelen over Amerika zijn dus echt waar!

En ik ga ook zeker je blog volgen :)
  3. Heidi:
    18 januari 2019
    Leuk om te lezen. Fijn dat alles goed lijkt te gaan. Je hele inboedel kopen bij de Walmart klinkt ongelooflijk.
    Veel plezier nog.
  4. Christel:
    24 januari 2019
    Ha Jolien, leuk je verhaal te lezen! Benieuwd welke avonturen je gaat beleven!
    Succes :-)
  5. Joris:
    24 januari 2019
    He Jolien!

Goed te horen dat je het naar je zin hebt! We zijn inmiddels een week verder, wanneer post je weer eens iets..?:-) Veel plezier!