Cultural Expo

28 maart 2019 - Rapid City, South Dakota, Verenigde Staten

Het eerste gedeelte van Cultural Expo zit erop. Donderdag heb ik ruim 100 kinderen verteld hoe fantastisch Nederland is en dat het absoluut niet hetzelfde is als Duitsland. De meeste kinderen waren erg nieuwschierig, sommige niet maar dat heb je altijd! Erg leuk dat sommige ook vroegen wat ik vind van Amerika en wat het grootste verschil is met Nederland.

Een antwoord op de vraag wat het grootste verschil is tussen Amerika en Nederland kan ik ondertussen wel geven. Ik kan nog niet de Amerika coresponent worden voor de NOS, maar ik kom een heel eind. Naast alle verschillen die je vrij snel ziet als imperial/metric system, de taal, het eten en de auto's zijn er ook verschillen in cultuur en de manier van leven. Waar je denkt dat wij in Nederland vroeg eten is dat in the Midwest nog veel erger, lunch om 11 en avondeten om 4 is niet raar. Ook zijn ze op een of andere manier toch een soort van gastvrij. Dan bedoel ik niet de "How are you?" in iedere winkel waar je komt, maar hun armen open zetten en je echt proberen te helpen. Als je verdwaast rond kijkt lopen ze je niet straal voorbij zoals dat gebeurd in Nederland, vragen ze of je het kunt vinden en of ze je ergens mee kunnen helpen. Als ik heel eerlijk ben had ik totaal niet verwacht en ben ik er wel blij mee. Het heeft sommige dingen wel makelijker gemaakt. Ook het feit dat we iedere vrijdag gratis eten krijgen vanuit het internationale huis en dat ze iedereen daar ook proberen te helpen en ook al ben je ver van huis ze je toch een nieuw/extra huis proberen te bieden voor de tijd dat je in Rapid City bent zorgt ervoor dat je je erg welkom voelt. En een knuffel als het nodig is. Tuurlijk mis ik Nederland, vrienden en familie, maar stiekem minder dan verwacht. Tegenwoordig heb je super makkelijk contact via Skype en whatsapp en krijg je veel dingen mee via het nieuws.

Dit emotionele antwoord heb ik natuurlijk niet aan die kinderen verteld, die zouden anders wel denken "Wat zijn Nederlandse mensen bijzonder." Ik heb het bij hun gewoon op de standaard verschillen gehouden van eten en familie! Zaterdag komen geintereseerde langs en mag ik de kaas serveren. Ik heb 3 kilo kaas Gouda kaas die ik morgen (vrijdag) nog in mooie blokjes mag maken. Hopelijk blijven al mijn vingers aan mijn handen en kan iedereen lekkere Nederlandse kaas proeven!

Jolien

1. Rudolf:
    29 maart 2019
    Hoi Jolien weer een leuk stukje en leuk te lezen hoe je de Amerikanen ziet en ervaart. Ga door met deze leuke verhaaltjes.